Barn med misstänkt NPF-problematik får i genomsnitt vänta tre
år efter första vårdkontakten innan en utredning blir av, enligt en artikel som
publicerades i DN i måndags. Flertalet var 11 år när de kom i kontakt med
vården och 14 år när utredningen gjordes.
Martin Forster, doktor i psykologi på Karolinska institutet (KI)
i Stockholm, säger i artikeln att ”Barnen kommer alldeles för sent till
utredningen. De borde ha upptäckts tidigare av skolhälsovården”. Han betonar
att ”skolan i alldeles för liten utsträckning fullgör sitt uppdrag och
uppmärksammar och remitterar barn som behöver hjälp. Många barn hinner gå miste
om både mellanstadiet och högstadiet.”
Studien visar att barnet fick tillgång till fler insatser
efter utredning. Och ett år senare säger föräldrarna att barnet mådde bättre. Innan
utredning behövde nio av tio barn vård. Efter utredning hade den siffran
minskat till hälften.
Samma dag och i samma tidning berättar Georgios Karpathakis,
28 år, om livet före ADHD-diagnosen. ”Jag hade alla symtom. Men trots ständig
kontakt med skolpsykolog under hela skoltiden var det ingen som hajade att jag
hade ADHD”.
Georgies
Karpathakis tror att om han fått diagnosen som barn hade han inte försökt ta
livet av sig så många gånger eller utsatt de han älskar för så mycket ont. ”När
jag fick diagnosen fick jag en identitet. Det var pusselbiten som fick mig att
börja leva…”.
Det finns nätverk som arbetar för att barn med NPF ska få det
bättre, inte minst i skolan, och en viktig fråga i det arbetet är ökade
resurser. Men det räcker inte.
Så länge lärare, socionomer, psykologer och till och med specialpedagoger inte får med sig några obligatoriska kurser om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kommer utvecklingen gå alldeles för långsamt.
Den hjälpsökande kommer även fortsättningsvis möta stödpersoner
som inte kan något om det man söker hjälp för.
Första gången Georgios Karpathakis fick kontakt med
barnpsykiatrin var han fyra år. Ändå dröjde det tjugo år innan diagnosen kom. Då hade Georgios Karpathakis
försökt ta livet av sig sex gånger. Istället för att ta reda på vad som låg
bakom Georigios Karpathakis svårigheter betraktades han som en bråkstake.
Föräldrar berättar om ”hjälpare” som uppmanar dem att avstå
från utredning för att undvika den ”skamliga” diagnosen. Men det är inte
skamligt att ha en osynlig kognitiv funktionsnedsättning. Skammen handlar om att
de som är satta att hjälpa inte tar till sig kunskap om NPF. Skammen handlar
om att skolhälsovården och BUP-personal än idag kan använda egna ihopsnickrade
teorier istället för att hålla sig till fakta och forskning.
Jag tänker på människor jag mött genom åren;
specialpedagogen som inte tror på diagnosen ADHD. Logopeden som menar att det
finns föräldrar som vill ha diagnoser till sina barn för att få vårdbidrag.
”Det är ju en ekonomisk fråga också”. Och psykologen som utan att blinka hävdar
att ADHD är en hitte-på-diagnos för att blidka politiker och
läkemedelsindustrin.
Att föra fram liknande åsikter om andra tillstånd/sjukdomar skulle aldrig accepteras i samhället, vilket visar att det finns hierarkier inom området funktionsnedsättningar.
Att föra fram liknande åsikter om andra tillstånd/sjukdomar skulle aldrig accepteras i samhället, vilket visar att det finns hierarkier inom området funktionsnedsättningar.
Jag utvecklar detta i senaste numret av Skolvärlden. http://www.skolvarlden.se/artiklar/en-annan-attityd-tack
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar